BUS-grupp

Den här terminen går Oskar i en s.k. BUS-grupp på sjukhusets Barn- och ungdomshabilitering. BUS står för Barn i Utvecklande Samspel. Oskar och fyra barn till med autism träffas tillsammans med föräldrar, förskolepersonal och psykolog, logoped och specialpedagog från habiliteringen ungefär varannan vecka. I onsdags var det dags för terminens tredje träff. Jag tycker Oskar är väldigt duktig och med lite hjälp så är han delaktig i alla övningar. Det är både individuell träning och gemensamma aktiviteter. T.ex. så är det samling där varje barn med hjälp av bilder får välja en sång som vi sedan sjunger och gör rörelser till. I onsdags pekade Oskar på bilden med spindeln och vi sjöng Imse vimse spindel. Är det någon sång som vi sjunger som Oskar inte gillar så visar han det väldigt tydligt genom att hålla för öronen.  Förutom att träna på att sitta stilla i en ring tillsammans så får barnen öva på att vänta på sin tur i olika aktiviteter. Det klarar Oskar väldigt bra. I onsdags var det även en del sorteringsövningar vilket Oskar fixade galant. Jag blev förvånad över att han förstod så pass mycket som han gjorde. En övning gick ut på att mata ett monster. Monstret var tillverkat av en bit kartong med ett hål i munnen. Oskar fick se tre bilder i taget med olika saker som bil, mjölk, katt, korv m.m. Sedan sa logopeden vad monstret ville ha att äta. Oskar matade monstret med rätt bild varje gång. Så duktig!

I förra veckan var det individuellt handledningsmöte på habiliteringen. Vi pratade bl.a. om att försöka utveckla Oskars förmåga att använda sig av skrivna ord. Vi vet att han kan memorera ordbilder/bokstavskombinationer och skriva ord m.h.a. tangentbordet i ipaden. Nästa steg är att försöka lära honom att skriva saker som han vill ha så att han kan kommunicera genom att skriva.

Förutom möte på habiliteringen så var det åter igen dags för ett besök på specialisttandvården i förra veckan för att träna på att sitta i tandläkarstolen och att gapa. Den här veckan har det även varit föräldramöte på förskolan. Eftersom det börjat många nya barn i Oskars grupp den här terminen berättade jag lite kort om Oskar för de nya föräldrarna. Jag tänker att det är lika bra att de får veta varför Oskar inte pratar och varför han ibland uppför sig lite annorlunda. Han är ju nu ett av de äldsta barnen på avdelningen och de som inte känner Oskar kan kanske annars ha svårt att förstå att hans förmågor inte är på den förväntade nivån.

Oskar har en väldigt bra resursperson på förskolan som verkligen engagerar sig. Här är bilder på Oskars lilla hörn  på förskolan där de sätter upp ett bildschema för varje dag.

Nu måste vi snart börja ta tag i Oskars skolstart och undersöka alla tänkbara alternativ i detalj. Om mindre än ett år är det dags för förskoleklass. De tänkbara möjligheter som finns är 1.) Vanlig skola med resursperson, 2.) Privat skola med inriktning på autism, 3.) Ansöka om ett extra år på förskolan eftersom särskolan än så länge inte erbjuder förskoleklass, 4.) Hoppas på att särskolan startar upp förskoleklass eftersom förskoleklass från och med i år är obligatorisk och ingår i skolplikten. En privat skola med autisminriktining (Pusselbitens skola) är det som vi tror är bäst. Men vi måste ha en reservplan om Oskar inte får en plats på skolan trots lång kötid.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.