Läkarutbildningen 2016-2021

Här hittar ni en sammanfattning av mina terminer under läkarutbildningen, samt länkar till några av de inlägg som jag skrivit under utbildningens gång.

Läkarutbildningen i Lund består av 11 terminer, d.v.s. 5,5 års heltidsstudier. De 5 första terminerna är s.k. pre-kliniska terminer och är främst teoretiska. Från termin 6 börjar de kliniska terminerna då man är placerad ute på klinikerna och får träffa patienter.

Termin 1-5

Den första delen av utbildningen bygger på problembaserat lärande (PBL). Det betyder att man som student har en väldigt aktiv roll i sin inlärning. Varje vecka fås ett nytt fall som diskuteras i mindre grupper. Träffarna följer ett visst förutbestämt mönster och leds av den student som är  veckans ordförande. Gruppen bestämmer gemensamt frågeställningar som ska lösas under veckan och vilka kunskapsmål som ska uppnås. Därefter sker enskild inhämtning av kunskap som sedan i slutet av veckan presenteras för gruppen och ansvarig lärare.

Under alla terminer ingår en kurs som heter Professionell utveckling som handlar om allt annat i läkaryrket än den medicinska kunskapen, främst patientbemötande.

Samtidigt som jag läste de fem första terminerna jobbade jag kvar på 50 % (20 timmar i veckan) på mitt jobb inom läkemedelsindustrin för att finansiera studierna. Det gick bra, men stundtals var det ganska tufft, speciellt under femte terminen som var väldigt krävande med många obligatoriska moment.

Termin 1 – v.t. 2016:

Första terminen bestod av tre kurser: Grundkursen, Cellbiologikursen och kursen i Professionell utveckling. Grundkursen var som en introduktion av vad som komma skulle, en mix av lite av varje.

Urval av blogginlägg:

Termin 2 – h.t. 2016:

Andra terminen bestod förutom av kursen i professionell utveckling av ”NOR”. NOR står för nervsystemet och rörelseapparaten. I NOR ingick mycket anatomi, och vi läste om hjärnan, det motoriska och sensoriska nervsystemet, våra sinnen och dess organ, skelettet och mycket annat. Vi började med histologi, d.v.s. lärde oss identifiera vävnadsprov i mikroskop.

Urval av blogginlägg:

Termin 3- v.t. 2017:

Tredje terminen bestod förutom av kursen i professionell utveckling av den Homeostaskursen (HOME). Kursen omfattade alla de inre organen och dess funktioner med fokus på bl.a. det autonoma nervsystemet, hjärtat, blodcirkulationen, lungorna, njurarna, och matspjälkningens organ . Vi fortsatte med histologi (att titta på vävnadsprov i mikroskop).

Urval av blogginlägg:

Termin 4- h.t. 2017:

De tre första terminerna läste hela klassen tillsammans i Lund. Inför termin 4 delades klassen upp i två grupper, där jag tillhörde den grupp som var placerad i Malmö.

Tidigare terminer handlade om den friska kroppen, men under termin fyra läste vi om olika sjukdomar och sjukdomsmekanismer. Kursens namn var Patobiologi 1. Första delen av kursen handlade om infektionssjukdomar och sjukdomsalstrande bakterier, virus och svampar. Resterande del handlade bl.a. om blodcancer, allergi, autoimmuna sjukdomar, hjärtsjukdomar, lungsjukdomar och hjärnans sjukdomar. Parallellt med den kursen läste vi även professionell utveckling.

Urval av blogginlägg:

Termin 5- v.t. 2018:

Även den här terminen var klassen uppdelad i två grupper, där jag tillhörde Malmögruppen. Första halvan av terminen bestod av kursen Patobiologi 2 samt Professionell utveckling. Patobiologi 2, som var en direkt fortsättning på Patobiologi 1, tog upp de sjukdomar som inte fick plats i under höstterminen t.ex. sjukdomar som drabbar njurarna, levern, bukspottkörteln, sköldkörteln, huden och urinvägarna.

Kursen Professionel utveckling var ganska stor den här terminen och innefattade bl.a. tre dagars vårdcentralspraktik och en praktiskt tenta i undersökningsteknik.

Terminens andra del bestod av kandidatuppsats/examensarbete 1. Fört var det ett par veckors teoretisk undervisning i bl.a. statistik som avslutades med en tenta innan vi arbetade med egna projekt.

Urval av blogginlägg:

Termin 6- h.t. 2018:

Att börja termin 6 var en stor milstolpe i utbildningen. Nu började livet som läkarkandidat. Klassen fördelades på tre studieorter (sjukhus); Lund, Malmö och Helsingborg. Jag fortsatte i Malmö. Efter 2 introduktionsveckor började den första avdelningsplaceringen (ViL = verksamhetsintegrerat lärande). Det blev lite som en chock. Tanken är att detta ska vara en introduktion till avdelningsarbetet på sjukhus och att man som student under handledning ska lära sig rondarbete och journalskrivning. De flesta studenter placerades på internmedicinska avdelningar. Jag hamnade på mag- tarmavdelningen och där var handledningen tyvärr inte särskilt bra. Terminen fortsatte sedan med veckolånga placeringar på lungkliniken, hematologen, njuravdelningen, endokrinologen och mag- tarmavdelningen, och två veckor vardera på kardiologen och akuten. Det var ganska tufft att komma till en nya avdelning varje vecka och mycket att läsa under terminen. Terminen avslutades med en teoretisk tenta och en praktisk tenta (OSCE).

Urval av blogginlägg:

Termin 7- v.t. 2019:

Den här terminen tyckte jag mycket om. Det var lagom mycket tid för varje ämnesområde, så det blev inte så ”hoppigt” som termin 6. Terminen var också mycket bättre strukturerad. Den innehöll neurologi, ögon, öron-näsa-hals, hud, infektion och reumatologi. En blandning av medicin och lite kirurgi, och lite mer praktiska undersökningsmoment. Bäst gillade jag neurologi och infektion. Ögon och öron-näsa-hals tyckte jag var ganska svårt.

Urval av blogginlägg:

Termin 8- h.t. 2019:

Åttonde terminen var ganska tuff och krävande med många timmar på operation. Urologi, narkos, ortopedi, kirurgi och onkologi var de stora ämnesområdena. Dessutom ingick placering på KUA (klinisk utbildningsavdelning), en medicinavdelning som sköts av studenter under övervakning av handledare. I slutet av terminen hade vi en vecka professionell utveckling med tema svåra samtal. Då var vi två dagar på internat på Örenäs slott. I slutet av terminen hade vi både skriftlig och praktisk (OSCE) tenta.

Urval av blogginlägg:

Termin 9- v.t. 2020:

Detta var den bästa terminen på hela utbildningen, om man bortser från covid-19-pandemin som tog fart. Terminen bestod av tre stora block; psykiatri, gynekologi och obstetrik samt barnmedicin. Jag trivdes väldigt bra på både kvinnokliniken och barnkliniken, och jag hoppas jag får möjlighet att återvända hit efter utbildningens slut.

Urval av blogginlägg:

Termin 10:

Den tionde terminen på läkarprogrammet bestodav examensarbete/magisteruppsats. Jag blev beviljad tillgodoräknande av mitt examensarbete från apotekarprogrammet och kunde hoppa över termin tio och gå direkt till termin elva.

Termin 11- h.t. 2020:

Sista terminen innehöll tre kurser. Först en fem-veckors valbar kurs som jag hoppade över eftersom jag kunde tillgodoräkna mig den valbara kurs jag läst i Uppsala under apotekarutbildningen. Sedan var det tio-veckorskursen Individ och samhälle, som till största del bestod av allmänmedicin och praktik på vårdcentral. Kursen innehöll även ämnena geriatrik, arbets- och miljömedicin och rättsmedicin. Den allra sista kursen jag läste var akutmedicin. Det var mycket praktik på akuten, IVA och narkos mitt under brinnande pandemi. Akutkursen avslutades med ett praktiskt prov på självaste examensdagen.